månadsarkiv: november 2018

Fel i fakturan! Rättelse kommer!

Vid övergången till det nya avtalet har det blivit fel. Vårt företag som hanterar fakturor och fakturautskick har missuppfattat informationen vi skickat till dem. Det resulterade i att den faktura som de flesta medlemmarna har fått har fel belopp. På fakturan står det 465:- per månad. Det skall vara 372:- per månad.

Det beror på att momsen räknades in två gånger. Det räcker med en gång!

Du som fått en felaktig faktura kommer att få en kreditfaktura så fort det bara går!

Vi hoppas att det inte har ställt till för mycket bekymmer och ber riktigt mycket om ursäkt!
Om du inte fått den nya fakturan inom någon dag eller två, eller om du har fler fakturarelaterade frågor så hittar du instruktioner om hur du gör på vår faktura-sida!

Information om övergången till ny kommunikationsoperatör hittar du på en egen sida!

Hurra! Ljus i tråden!

Nu är det besvärliga felet i vårt fibernät lagat och klart!

Felet berodde på ett par fiberkablar som hade svetsats ihop på ett felaktigt sätt.

Om du har fortsatta problem med din internetanslutning (eller TV-visningen) är det första som kan tänkas hjälpa att starta om de olika boxarna. Kontrollera att alla lampor som skall lysa faktiskt lyser.

Har ändå problem? Ring till supporten på Net@Once, telefon 0771 – 40 44 00. TV-kanalerna är det Sappa som har hand om, telefon 0774-444 744.

Nu får vi snart ny Kommunikationsoperatör!

Nu till årsskiftet så är det dags för byte av leverantör av tjänster i vårt fibernät. Under de gångna fem åren har Net@Once gjort jobbet som kommunikationsoperatör och varit leverantör av ett gruppavtal med både internet, TV och telefon.

Nu har vi förhandlat fram ett nytt gruppavtal för samma tjänster. I framtiden heter motsvarigheten till N@O: Zitius!

Zitius hanterar allt som har med våra fiberledningar att göra. De ser till att det finns ljus i våra fiber, de har öppnat upp för en massa leverantörer i vårt nät, inte bara Telia som är Zitius moderbolag.

Vi hoppas att övergången till det nya skall gå så smidigt som möjligt.

Vi har fått några frågor som vi har letat upp svaren på, här kommer dom:

  1. Behöver vi säga upp avtalet med Net@Once? När skall det göras i så fall?
    Svar: Har du bara det grundläggande avtalet, basutbudet, behövs ingen uppsägning av ditt avtal med Net@Once! Har du beställt extratjänster som högre internethastighet, nummerpresentation på telefonen eller flera TV-kanaler behöver du kontakta din leverantör för att säga upp dessa avtal .
    Telefonnummret till Net@Once och Sappa hittar du på sidan för supportnummer
  2. Skall vi säga upp avtalet med Sappa?
    Svar: Det är samma som med N@O, det behövs ingen uppsägning av TV-tjänsterna hos Sappa. Har du beställt extra TV-kanaler eller andra tjänster hos Sappa skall du kolla att dessa blir uppsagda. Telefonnummer hittar du på sidan för supportnummer.
  3. Vad händer om det inte fungerar med uppstartet av allt det nya?
    Svar: Vi har fått garantier av Zitius att allt skall vara klart senast den 1/1 2019.
    Rättelse: Net@Once vill inte släppa sina abonnenter innan avtalet går ut 31/12 2018. Det innebär att vi inte förbereda i den takt vi ville. Den fysiska installationen kommer inte att kunna ske förrän i januari (utom för de nya medlemmarna, som inte har avtal med Net@Once). Då är vi å andra sidan väl förberedda, så det kommer gå förhållandevis fort. Det är dock över 250 medlemmar så allt går inte på en dag!
  4. När börjar arbetet med byta leverantör?
    Svar: Vi har ännu inget specifikt datum. Vi vet att Zitius börjar med utbytet av boxar inom en snar framtid. Styrelsen har möte med Zitius i början av november och kommer att veta mer specifikt efter det. Då meddelar vi så snart vi kan här på hemsidan!
  5. Hur skall jag göra med installationen av den ny boxen/boxarna?
    Svar: Idagsläget har du två (eller om du inte valt TV-tjänster, bara en) boxar. Bägge dessa boxar är oanvändbara efter årsskiftet. Efter bytet av kommunikationsoperatör kommer det att se litet annorlunda ut. Du kommer att använda två, alternativt tre boxar. Det är medieomvandlare, router och en eventuell TV-box. I avtalet med Zitius ingår byte av medieomvandlaren. Du kan själv välja placering av router och TV-box, installationen är enkel. Zitius kommer att kontakta dig i god tid när det är dags för att byta din box.
  6. Vad behöver jag göra för att det skall gå så smidigt som möjligt?
    Svar: Komma överens om en tid med installatören när de ringer. Företaget som kontaktar dig är Bredbandsgruppen i Mölndal. Om din nuvarande box sitter krångligt till så skall du plocka bort saker som står i vägen, möbler etc.
  7. När skall jag beställa flytt av mitt telefonnummer?
    Svar: Vänta med att beställa flytt av din telefon tills det att allting är installerat och klart. Telefonoperatören behöver klara besked om vilken fiber de skall använda, och det vet vi först när det nya nätet är klart, senast den 1/1.