Kort instruktion om hur du använder verktyget Zoom

Har du inte använt Zoom tidigare? Här kommer då lite praktisk information som kan vara bra att känna till:

För att delta i mötet behöver du en dator, surfplatta eller smartphone med stabil internetuppkoppling och gärna ett headset (ljudkvaliteten blir mycket bättre med headset än utan).

Deltar du via dator kommer en Zoom-klient automatiskt laddas ned på din dator första gången du klickar på en Zoom-länk – detta kan ta någon minut.

Vill du delta via telefon eller surfplatta behöver du ladda ner appen ZOOM Cloud Meetings från App Store/Play Butiken.

Du kan även delta på möten via webbläsaren. Klicka i så fall på länken och följ sedan anvisningarna.

För att ansluta till mötet så klickar du på länken som finns här i mailet (eller kopiera in adressen i din webbläsare).

Ange möteskoden om den efterfrågas

Vi ser gärna att du har videon på så vi kan se varandra under presentationen.

Bra att veta:

Från vissa datorer/organisationer kan det vara problem att ansluta till Zoom. Ett tips är att använda webbläsaren Chrome. Kopiera då länken och klistra in den i webbläsaren.

Vi öppnar mötesrummet en stund innan årsmötet om du vill testa ljud och bild. Årsmötet börjar klockan 19.00 den 30/6 2021.

Ha så bra internetuppkoppling som möjligt – gärna med nätverkskabel

Använd headset så undviker du eko när du själv ska prata.

Ha din mikrofon avstängd när du inte pratar.

Ha på kameran!

Välj gärna ”Speaker view” under föreläsningarna och ”Gallery view” när du är ute i grupprum. Detta ändrar du under knappen View uppe i högra hörnet.

Kolla så att du har ditt eget namn visat i deltagarlistan.
Det gör du genom att:  klicka på Participants – leta upp ditt namn – Välj More – Välj Rename.